Media społecznościowe

Zbuduj swoją markę poprzez media społecznościowe

Marketing w social mediach – Facebook, Instagram, LinkedIn

Prawie wszystkie duże marki oraz wiele małych i średnich firm prowadzi swoje profile w mediach społecznościowych. Nie ma znaczenia, czy profil tworzony jest na Facebooku, Instagramie, czy LinkedInie – należy to robić, aby dotrzeć do szerszego grona odbiorców, a docelowo zarabiać pieniądze. Ale jakie działania dominują w social media marketingu? Jakie są cechy, które odróżniają jedną sieć od drugiej?

Facebook: Najpopularniejsza platformą do prowadzenia profilu marki jest wciąż Facebook. I łatwo zrozumieć dlaczego. Ponad miliard użytkowników korzysta z tego serwisu przynajmniej raz w miesiącu, co czyni go doskonałym narzędziem reklamowym. Dzięki części News Feed, Facebook stał się dla internautów źródłem informacji o produktach numer jeden (83%). Możesz teraz w prosty sposób stworzyć swój własny Sklep i podzielić się nim ze swoimi odbiorcami.

Instagram: Instagram stał się miejscem nie tylko dla zdjęć, ale także dla filmów. Ponad połowa użytkowników tej platformy śledzi marki, nawet jeśli kupują produkty na różnych stronach, ponieważ chcą być na bieżąco z tym, co dzieje się w ich niszy. To sprawia, że Instagram jest świetną okazją do poszerzenia świadomości marki, przyciągnięcia nowych klientów i stworzenia lojalności wobec marki (co ostatecznie oznacza więcej pieniędzy).

Jednak trudno być wszędzie. Aby aktywnie prowadzić konta na wszystkich SM, trzeba mieć na to spory budżet. Oczywiście, część można robić samemu, jednak jak prowadzić swoje media społecznościowe, aby efekty były takie, jakich pragniemy?

Marketing w mediach społecznościowych – dlaczego warto w to inwestować?
tt
Jakie social media istnieją i który portal wybrać dla siebie?
dd
Czy musisz być na wszystkich portalach społecznościowych?
66
Zalety mediów społecznościowych
Facebook
Instagram
LinkedIn
YouTube

Marketing w mediach społecznościowych – dlaczego warto w to inwestować?

Prowadzenie blogów firmowych i duża aktywność w mediach społecznościowych ma za jedno z głównych zadań budowanie silnego i dobrego wizerunku marki.

Dzisiejsi konsumenci są bardziej wymagający niż kiedykolwiek wcześniej. Chcą lepszej obsługi i chcą jej szybciej niż kiedykolwiek wcześniej. Konsumenci ci nie są jednak ograniczeni czasem czy przestrzenią, które kiedyś uniemożliwiały im otrzymanie tego, czego chcieli – dlatego też obserwujemy tak duży wzrost liczby marek łączących się z klientami na portalach społecznościowych – jest to po prostu tak łatwe do zrobienia!

Regularne publikowanie treści w mediach społecznościowych sprawia również, że komunikaty danej firmy docierają do coraz większej liczby odbiorców: zarówno tych, którzy śledzą Twoje profile, jak i tych, którzy docierają do informacji zamieszczanych przez Ciebie za pośrednictwem postów innych użytkowników lub poprzez wyszukiwarki.

Media społecznościowe to świetne kanały do regularnej komunikacji z odbiorcami. Przykładowo, treści udostępniane w mediach społecznościowych dają możliwość dotarcia do niezwykle dużej liczby osób w bardzo krótkim czasie – czego tradycyjne kanały PR nie są w stanie zrobić.

Budowanie zaangażowania odbiorców mediów społecznościowych to także świetne miejsce do aktywizacji użytkowników i klientów. Jak już wcześniej wspomniałem, wiele firm dostrzega już korzyści płynące z inwestowania w marketing w mediach społecznościowych, ale jakie są inne powody, dla których warto to robić? Na przykład niektórzy klienci i użytkownicy aktywnie wybierają firmy, z którymi chcą robić interesy na podstawie ich obecności i aktywności w mediach społecznościowych. Sieci społecznościowe, takie jak LinkedIn i Google+, pozwalają na dogłębną analizę grupy docelowej. Dzięki tym informacjom można odpowiednio zmienić swoje produkty lub usługi – np. poświęcając więcej uwagi koncepcjom, które cieszą się powodzeniem wśród określonych grup ludzi. Można również zdefiniować kryteria stosowane przy promowaniu określonych produktów lub usług poprzez kampanie reklamowe w sieciach społecznościowych.

Media społecznościowe pozwalają na większą przejrzystość w stosunku do klientów, wciągając ich w codzienne życie firmy, tematy, którymi się interesują, i uroczystości – co jest jednym z najbardziej efektywnych sposobów budowania silnej więzi emocjonalnej, która jest niezwykle ważna.

Media społecznościowe pozwalają również na analizowanie trendów i reakcji w czasie rzeczywistym. W połączeniu z tym pozwalają na dostarczanie dokładnych informacji, których użytkownicy szukają, we właściwym czasie – co oznacza, że pozostają zadowoleni z Twojego produktu lub usługi.

Media społecznościowe dają Ci szansę na zdobycie nowych klientów poprzez testowanie każdej kampanii marketingowej przed dokonaniem inwestycji za pomocą tradycyjnych środków reklamy, takich jak reklamy telewizyjne lub ogłoszenia w gazetach. Media społecznościowe mogą być badane na bieżąco. To nie tylko pomaga w tworzeniu lepszych relacji między firmą a klientem, ale także sprawia, że pewne procesy są bardziej efektywne – na przykład, mając większy wgląd w aktywność użytkowników, firmy mogą właściwie ocenić, jak media społecznościowe wpływają na sukces ich biznesu.

ll
Copywriting
Koniecznie wejdź w dział copywriting. Zobaczysz, jak powinno się pisać teksty i jak wpływają one na stronę.

Sieci społecznościowe pozwalają firmom budować społeczność, co z kolei ułatwia komunikację na temat nowych produktów i usług. Dodatkowo klienci są bardziej skłonni do dzielenia się treściami firmy, jeśli wiedzą, że ich opinie są cenione – co ponownie zwiększa szanse na sukces każdej kampanii. Media społecznościowe pozwalają firmom łączyć się z innymi markami, klientami i ekspertami w swojej dziedzinie. Dają dostęp do opinii poszczególnych użytkowników na określone tematy. Uważnie słuchając, można wykorzystać te dane do tworzenia lepszych produktów lub usług, które zadowolą klienta.

Rosnąca popularność mediów społecznościowych oznacza, że strony te są coraz częściej wykorzystywane przez wyszukiwarki jako jeden ze wskaźników rankingu strony na stronach wyników wyszukiwania (SERP). Oznacza to, że regularne publikowanie treści na temat Twojej firmy w internecie nie tylko pomoże zwiększyć świadomość marki, ale także zwiększają widoczność Twojej strony w wyszukiwarkach.

Content Marketing
Influencer marketing
E-mail marketing

Jakie social media istnieją i który portal wybrać dla siebie?

Czy być tylko na jednym, czy wybrać kilka mediów społecznościowych, a może obowiązkowo trzeba być wszędzie, gdzie się da?

Social media to miejsce, w którym musisz być aktywny. Inaczej nie ma szans, że będą one działać. Dlatego przy wyborze mediów społecznościowych zastanów się, ile czasu dziennie jesteś w stanie im poświęcić.

Kolejna sprawa to marka, produkt, grupa docelowa. Nie każdy produkt i nie każda branża nadają się do promowania w każdych SM. Przykładowo reklamowanie ubojni mięsa na Instagramie na 100% skończyłoby się klęską, kiedy na YouTube miałoby spore szanse powodzenia. W branżach typowo kobiecych obowiązkowo należy wybrać Instagram, ponieważ płeć piękna przeważa tam w statystykach. Na Facebooku sprawdzą się za to branże, takie jak ogrody, wykończenia wnętrz itp.

Jeśli nie wiesz, gdzie będzie Twoje miejsce w social mediach, napisz do mnie. Pomogę 🙂

Czy musisz być na wszystkich portalach społecznościowych?

Facebook

Pierwszą rzeczą, która przychodzi do głowy, gdy myślimy o mediach społecznościowych, jest Facebook. Ma on ponad miliard użytkowników, co czyni go największym portalem na świecie. Najpopularniejszą grupą wiekową jest przedział od 18 do 29 lat. Jeśli chodzi o płeć, kobiety są nieco bardziej aktywne na Facebooku niż mężczyźni, natomiast jeśli chodzi o położenie geograficzne, nie ma większych różnic pomiędzy poszczególnymi regionami.

Przez te wszystkie lata Facebook okazał się bardzo pomocny również dla marek. Z marketingowego punktu widzenia jest naprawdę łatwy w użyciu – po prostu umieszczasz swoje treści lub reklamy na swojej stronie. Dlatego każdy może to zrobić bez profesjonalnej wiedzy, doświadczenia czy budżetu. Wszystko, co musisz zrobić, to mieć atrakcyjną nazwę dla swojej strony i zacząć pracować nad jej treścią! Jednak ludzie często popełniają kilka błędów, jeśli chodzi o zawartość swoich stron.

Najważniejszą zasadą jest tworzenie dużej ilości treści interesujących i wysokiej jakości, jeśli chcesz przyciągnąć użytkowników z różnych portali. Facebook działa w podobny sposób jak SERP Google – jeśli Twoja strona nie ma wielu istotnych słów kluczowych, ludzie nie znajdą jej łatwo! W tym przypadku konieczne jest dodanie kilku odpowiednich słów kluczowych w tekście, który publikujesz na swojej stronie. Oznacza to, że kiedy to robisz, nie umieszczaj ich tam ot tak – każde słowo musi tam być z dobrego powodu! Na przykład, kiedy marki piszą o nowym produkcie na swoich stronach, udostępniają zdjęcie z opisem, podając wszystkie informacje w skrócie w kolejności.

Facebook – najczęściej używany portal społecznościowy na świecie

Facebook został pierwotnie stworzony dla studentów Uniwersytetu Harvarda, ale szybko stał się bardzo popularny wśród wszystkich grup wiekowych i jest teraz dostępny również na urządzeniach mobilnych.

Według niektórych statystyk liczba aktywnych użytkowników na Facebooku osiągnęła miliard na całym świecie.

Ponad 50% wszystkich internautów korzysta z Facebooka.

Przeciętny użytkownik spędza na Facebooku średnio 60 minut dziennie.

Z platformy korzysta 53% kobiet, podczas gdy wśród mężczyzn jest to tylko 46%.

Badanie wykazało, że 56% Amerykanów wycenia swoje prywatne dane na mniej niż 500 dolarów amerykańskich. Oznacza to, że woleliby je oddać i dostać coś w zamian (np. darmowy produkt), niż zabrać go je sobą do grobu.

Przeciętny użytkownik Facebooka ma 245 znajomych.

Ponadto około 30% wszystkich wizyt na Facebooku to spam lub oszustwa.

Szacuje się, że ponad milion kont na Facebooku zostało zhakowanych w ciągu miesiąca. Według badań około 70% użytkowników nie instaluje oprogramowania zabezpieczającego dla swojego systemu.

Instagram

Instagram to platforma do dzielenia się zdjęciami, na którą można przesyłać zdjęcia bezpośrednio z urządzeń mobilnych (iOS / Android), a także udostępniać je na Facebooku, Twitterze lub Tumblrze za pomocą zintegrowanych widgetów. Ponadto użytkownicy mogą śledzić się nawzajem zarówno prywatnie, jak również publicznie poprzez subskrybowanie swoich profili. Użytkownicy mają również możliwość komunikowania się za pomocą wiadomości i komentarzy pod zdjęciami. Instagram jest głównie używany do celów osobistych – to miejsce na piękne zdjęcia z życia codziennego, w tym zdjęcia jedzenia, selfie i zdjęcia modowe. Strona jest odwiedzana głównie przez kobiety, więc najbardziej odpowiednim portalem do marketingu z perspektywy płci byłby Instagram.

Na całym świecie Instagram ma ponad 800 milionów miesięcznych użytkowników, z czego około 80% znajduje się poza Stanami Zjednoczonymi. W USA ma około 30 milionów miesięcznych użytkowników, z których 70% jest w wieku od 18 do 29 lat. To pokazuje, że korzystanie z Instagrama jako portalu do marketingu jest bardzo przydatne dla tej konkretnej grupy docelowej, ale także, że serwis ma znacznie większy potencjał w innych krajach.

LinkedIn

LinkedIn jest serwisem społecznościowym dla profesjonalistów biznesowych z ponad 500 milionami użytkowników na całym świecie, w tym kadry kierowniczej, przedsiębiorców, studentów i osób poszukujących pracy – każdego, kto chce nawiązać nowe kontakty lub poszerzyć swoją sieć zawodową. Serwis zapewnia przegląd historii zawodowej, historii zatrudnienia, umiejętności, rekomendacji i wykształcenia. Użytkownicy mogą tworzyć swoje profile, w których mogą umieszczać informacje o swoim doświadczeniu zawodowym, projektach, nad którymi obecnie pracują, i wszelkich innych rzeczach, które mogą być istotne przy kontaktowaniu się z nimi. Użytkownicy mogą również dołączać do grup opartych na wspólnych zainteresowaniach (tematy biznesowe). Ponadto jest on powszechnie używany jako profesjonalna sieć do nawiązywania nowych kontaktów w celach biznesowych, zarówno wśród pracowników tej samej firmy, jak i pomiędzy firmami.

YouTube

Za pomocą YouTube można przesyłać, oglądać i udostępniać filmy. Oferuje m.in. darmową usługę nadawania własnych kanałów wideo bez opłat i przerw reklamowych na samej stronie, gdzie inni użytkownicy mogą za darmo subskrybować, aby otrzymywać powiadomienia o publikacji nowych filmów. Inne funkcje to komentarze pod filmami, narzędzia do embedowania (odtwarzacz YouTube) dla stron internetowych oraz subskrypcje użytkowników poprzez login Twittera/Facebooka. Pod względem zawartości jest głównie używany jako portal rozrywkowy z teledyskami, poradami kosmetycznymi itp., ale także jako szersze źródło informacji i wiedzy dla treści naukowych, technicznych i medycznych. Wykorzystanie różni się w zależności od płci: podczas gdy kobiety zazwyczaj preferują portale wideo, takie jak Netflix czy Amazon Video, mężczyźni zazwyczaj szukają klipów sportowych i innych poradników na YouTube.

Na całym świecie YouTube jest wiodącą platformą wideo z ponad 1,8 miliardami miesięcznych użytkowników. W Stanach Zjednoczonych jest to około 185 milionów miesięcznych użytkowników. Co więcej, 71% amerykańskich nastolatków korzysta z YouTube’a codziennie, a 70% odwiedza go co najmniej raz w tygodniu. Dla marketerów ważne jest to, że 76% amerykańskich nastolatków twierdzi, że ogląda filmy, bo chce zobaczyć, co jest nowe i ciekawe, a tylko 22% mówi, że reklamy mają na nich wpływ. To pokazuje, że wykorzystanie YouTube’a jako portalu do marketingu może być bardzo przydatne.

Zalety mediów społecznościowych

Ponieważ prawie 50% całej populacji korzysta z platform mediów społecznościowych, są one wyróżniającym się miejscem pozyskiwania nowych i niezwykle skoncentrowanych na potencjalnych klientach. Badanie przeprowadzone w Wielkiej Brytanii przez Trinity Mirror Solutions wykazało, że większa część dorosłych nie wierzy marce, dopóki nie zobaczy „prawdziwego potwierdzenia”, że ta spełnia swoje gwarancje. Niezależnie od branży, w której działa Twoja firma, media społecznościowe dają szansę na zbudowanie wizerunku pioniera idei – punktu dostępu do informacji na tematy istotne dla Twojej specjalizacji. Media społecznościowe na zawsze zmieniły oblicze marketingu, pozwalając firmom na stopniowe odchodzenie od tradycyjnych modeli reklamowych na rzecz zaangażowania w relacje z klientami/odbiorcami na wszystkich platformach.

Media społecznościowe otwierają drzwi dla możliwości obsługi klienta online, jednakże mogą pojawić się pewne wyzwania, gdy spróbujemy wdrożyć je jako część bardziej kompleksowej strategii marketingowej.