SEO copywriting – lepsza pozycja w wyszukiwarce Google
Na działania SEO składa się wiele czynności, do których zaliczyć można pozyskiwanie linków, odpowiednie formatowanie treści, dobre kodowanie strony internetowej czy prawidłowo wdrożony content marketing. I to właśnie w tym ostatnim elemencie możemy znaleźć hasło „copywriting”, które oznacza tworzenie treści, które są wartościowe zarówno dla użytkowników, jak i robotów Google. Teksty SEO opierają się na pewnych założeniach, w których słowa kluczowe odgrywają niezwykle ważną rolę.
Chcesz poznać zasady SEO copywritingu? Nie wiesz, czy pisać teksty SEO samemu, czy zlecić je agencji? Pozwól, że w poniższym artykule przytoczę wszystkie niezbędne informacje, które pomogą Ci lepiej zrozumieć, na czym polega SEO copywriting oraz gdzie sprawdzi się on najlepiej.

Kim jest SEO copywriter i dlaczego jest niezbędnym elementem content marketingu?

SEO copywriter oprócz tego, że zajmuje się tworzeniem tekstów SEO, może być również odpowiedzialny za przygotowanie haseł reklamowych czy redakcję publikacji. Niejednokrotnie można spotkać się z treściami napisanymi przez copywritera w mediach społecznościowych, gdzie niezwykle ważną rolę odgrywa dobra komunikacja z odbiorcą.
Praca copywritera nie opiera się jedynie na tekstach SEO, które mają wypozycjonować stronę internetową, ale również na sloganach znajdujących się na różnego rodzaju plakatach, folderach i ulotkach. Dzięki umiejętności przeprowadzania analizy słów kluczowych jego wiedza i doświadczenie mogą zostać wykorzystane w wielu miejscach. W tym w agencjach reklamowych, agencjach PR czy prywatnych przedsiębiorstwach, gdzie marketing internetowy dopiero zaczyna się rozwijać.
Pisanie tekstów SEO – jak przebiega proces ich tworzenia?
Dobry i skuteczny tekst SEO nigdy nie zostaje napisany w sposób przypadkowy. Jeśli zależy Ci na tym, żeby dana treść okazała się wpływowa i wywołała pozytywny efekt w procesie pozycjonowania, musisz wiedzieć, że oprócz wiedzy na temat SEO liczą się także doświadczenie oraz umiejętność przeprowadzenia dobrego researchu. Niezależnie od tego, czy chodzi o artykuły blogowe, opisy produktów lub kategorii, czy o stworzenie treści artykułów sponsorowanych, istnieje kilka uniwersalnych i podstawowych zadań, bez których teksty SEO nie powstaną.

SEO copywriting – krok po kroku
Pierwszym krokiem w procesie pisania tekstów jest przygotowanie starannego i dokładnego researchu. SEO copywriting opiera się na wiedzy dotyczącej:
- tematyki strony internetowej,
- zleceniodawcy,
- celu tworzenia treści,
- kontekstu,
- grupy docelowej.
Proces przygotowawczy to nie tylko zebranie podstawowych wiadomości, ale również zbadanie aktualnych trendów, zarówno w działaniach SEO, jak i danej branży, dla której powstają teksty.
Kolejnym krokiem jest przygotowanie zbioru słów kluczowych, dzięki którym wpłyniemy na pozycję danej podstrony w wynikach wyszukiwania Google. Na tym etapie analizie słów kluczowych warto poddać także konkurencję, aby przekonać się, na jakie frazy kluczowe ona się pozycjonuje.

Ostatnim, aczkolwiek nie zawsze kończącym pracę copywritera, krokiem jest dopracowanie tekstu napisanego pod kątem SEO tak, aby miał on odpowiednią formę i nie zawierał żadnych błędów językowych, interpunkcyjnych czy składniowych. Oprócz tego powinien być on przejrzysty i zrozumiały, a także użyteczny.
Według niepisanych zasad SEO copywritingu oprócz merytorycznego podejścia i skupienia się na odbiorcy podczas pisania tekstów SEO liczy się również zwrócenie szczególnej uwagi na roboty Google, które to odpowiedzialne są za indeksowanie danej witryny oraz katalogowanie jej w organicznych wynikach wyszukiwania.
Zoptymalizowany tekst SEO wyróżniający się na tle innych – o czym należy pamiętać?
W tworzeniu tekstów niezwykle ważny jest również spryt i znajomość konkurencji. Codziennie przybywa treści na konkretne słowa kluczowe i nie sposób nad wszystkimi nadążyć. Z tego też powodu ważne jest, żeby przygotowane treści były zoptymalizowane zgodnie z aktualnymi zasadami SEO oraz były widoczne wśród pozostałych artykułów internetowych poruszających podobną tematykę. To właśnie na tym etapie należy wykorzystać analizę słów kluczowych, ponieważ najlepiej zoptymalizowany tekst to taki, który odpowiada na pytania użytkowników, jest przyjazny dla robotów Google oraz ma dobry tytuł i adekwatne do niego nagłówki.
Gdzie możesz wykorzystać SEO copywriting?
Tworzenie skutecznych tekstów pod wyszukiwarki Google, i nie tylko, może oznaczać wiele różnych treści, na które składać się mogą:
- Reklamy oraz teksty wykorzystywane w social mediach – treści sprzedażowe, marketingowe, a także newsy czy ciekawostki oraz posty.
- Artykuły – sponsorowane, eksperckie, specjalistyczne, blogowe, które możemy umieścić zarówno na swojej stronie www, jak i w zewnętrznych serwisach branżowych. W tej kategorii mogą się znaleźć również wywiady oraz teksty poradnikowe.
- Teksty na strony internetowe – FAQ, opisy poszczególnych podstron, treści ofertowe i informacyjne opisujące profil działalności, a także oferowane przez nie usługi i produkty.
- Treści umieszczane w sklepach internetowych – opisy kategorii i produktów skupiające się na podkreśleniu ważnych dla potencjalnych klientów cech danego towaru.
SEO copywriting to nic innego jak przygotowanie treści będących następnie materiałem opublikowanym w sieci z zamiarem zwiększenia sprzedaży, zdobycia nowych potencjalnych klientów, zwiększenia ruchu na stronie, promowania własnej marki, a także poprawienia swojej pozycji w wyszukiwarkach internetowych.


SEO copywriting – kilka praktycznych porad jak polepszyć widoczność strony
W procesie tworzenia wartościowych treści SEO może dojść do popełnienia niejednego błędu, mającego mniejszy lub większy wpływ na pozycjonowanie danej podstrony. Poniżej znajdziesz kilka cennych porad, które mogą okazać się niezwykle przydatne, jeśli zdecydujesz się na tworzenie treści samodzielnie.
- Wybór dobrych i odpowiednich fraz kluczowych – dobór słów kluczowych jest jednym z najistotniejszych elementów zaplanowanej kampanii content marketingowej. Warto wybierać słowo kluczowe opierające się na short tailu i long tailu. Pamiętaj, aby całość prezentowała się naturalnie, a co za tym idzie – nie umieszczaj zbyt dużo danej frazy w jednym akapicie.
- Język dopasowany do odbiorcy – każda grupa docelowa charakteryzuje się innym gustem i potrzebami, dlatego pamiętaj, żeby odpowiednio zaadresować teksty SEO oraz je optymalizować pod względem używanych sformułowań.
- Formatowanie – tekst powinien być podzielony na śródtytuły – nagłówki (H1, H2,H3…), akapity, a także uzupełniony o wypunktowania.
- Meta description – nie zapomnij o opisach meta, znacznikach TITLE oraz ALT, w których nie może zabraknąć wybranych wcześniej słów kluczowych.
- Linkowanie wewnętrzne – stosowanie anchorów (kotwic) jest szczególnie ważne w przypadku sklepu internetowego, gdzie mamy do czynienia z dużą liczbą zakładek. Dzięki odpowiedniej strukturze linków Twoja strona wyda się bardziej atrakcyjna, więc roboty wyszukiwarki szybciej ją zaindeksują oraz będą promować ją jako godną zaufania i ciekawą dla użytkowników.
Powyższe zasady to nie wszystko. Warto pamiętać także o tym, aby treści były interesujące i angażujące. Dla czytelników liczy się jakość treści oraz szybkość uzyskanej odpowiedzi, z kolei roboty Google zwracają większą uwagę na długość danego artykułu. Na Twojej stronie nie powinno zabraknąć tekstów eksperckich.
Podsumowanie
Jak widzisz, aby dany tekst stał się wartościowy, musisz włożyć w niego wiele pracy. Warto przy jego przygotowywaniu skorzystać z narzędzi analitycznych wskazujących najlepszą dla Ciebie frazę kluczową. Chcąc polepszyć widoczność witryny na daną frazę, na Twojej stronie nie powinno zabraknąć licznych artykułów blogowych, opisów usług oraz odnośników mogących zachęcić użytkownika do dalszego zapoznania się z Twoją ofertą.
Dobre teksty to takie, które generują nie tylko ruch, ale również konwersję. Szukasz skutecznego rozwiązania dla siebie? Skontaktuj się ze mną i poznaj moc SEO copywritingu.