Search Engine Optimization, czyli co to jest SEO i co może dać Ci pozycjonowanie

Search Engine Optimization (SEO) to proces budowania ruchu z organicznych wyników wyszukiwania. Polega on na optymalizacji stron pod kątem wyszukiwarki (np. algorytmów Google) oraz budowaniu tzw. autorytetu.

SEO nazywane jest również optymalizacją pod kątem wyszukiwarek internetowych, pozycjonowaniem w wyszukiwarkach lub pozycjonowaniem organicznym.

Głównym celem SEO jest podniesienie pozycji Twojej strony internetowej w SERP (Search Engine Result Page) i przyniesienie większego ruchu poprzez strony organiczne, które wyżej wyświetlają się w wynikach wyszukiwania. Wyższa pozycja w serpach prowadzi do większej liczby odwiedzających. Większy ruch oznacza więcej konwersji – leadów, sprzedaży i AMP klientów. Ponadto chodzi o budowanie swojego autorytetu i rozpoznawalności, aby pokazać, że jesteś profesjonalistą w danej dziedzinie i ludzie powinni Ci zaufać i odwiedzić Twoją stronę.

Teraz zajmiemy się podstawami SEO i tym, co powinieneś wiedzieć na temat pozycjonowania stron i drogi na szczyt w wynikach wyszukiwania.

W rzeczywistości nie możesz oczekiwać, że po małym procesie SEO Twoja strona wejdzie na pierwszą stronę w Google. Powinieneś wiedzieć, że potrzeba czasu, aby działania SEO pokazały dobre wyniki i zależy to od wielu czynników. Istnieje około 200 zmiennych w SEO, które wpływają na proces pozycjonowania w wyszukiwarkach, jednak dla nas najważniejsze jest top3, jeśli chodzi o wyszukiwarki Google.

Czym jest SEO – jakie elementy wpływają na proces Search Engine Optimization?

Optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarki Google wiąże się z wieloma rzeczami. Tutaj omówimy najważniejsze elementy:

Treść w SEO – czyli te teksty, które zarabiają dla Ciebie

Treści Twojej strony są jednym z najważniejszych elementów w SEO. Treść powinna być unikalna i dopasowana do słów kluczowych w naturalny sposób. Nie możesz oczekiwać, że zajmiesz wysoką pozycję w Google, jeśli Twoja treść jest zduplikowana lub tylko w połowie zrobiona. Dlatego nie wystarczy tylko napisać małej ilości tekstu wokół słów kluczowych, muszą one być częścią samej treści i musi być więcej niż 300 słów na każdej stronie witryny – 300 słów określa się jako całkowite minimum, jeśli chodzi o pozycjonowanie stron.

Wyszukiwarki zwracają uwagę na długie treści. Uważają je za bardziej istotne i wartościowe niż te krótkie. Istnieją również badania, które wykazują związek pomiędzy dłuższą treścią, a wyższymi pozycjami w rankingu wyszukiwarki Google. Dodatkowo mówi się, że każde 100 słów na stronie zwiększa SERP średnio o jedną pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania. Mimo że powyższy przykład to jednak tylko gdybanie, to im więcej unikalnej i tematycznej treści na stronie, tym większa szansa, że Twoje strony będą miały wyższy autorytet SEO, które określa się znacznikami DR i TF. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat długości treści i innych typów, polecam zajrzeć na moją podstronę związaną z copywrinitngiem.

Prostota w SEO – czyli krótkie zdania, nagłówki i akapity

Podstawą optymalizacji SEO pod kątem wyszukiwarki Google jest prosty styl pisania – krótkie zdania, nagłówki i akapity. Należy również unikać używania długich słów zamiast krótszych, a także skrótów z łaciny lub innych języków. Na przykład, jeśli masz okazję opublikować artykuł dotyczący zagadnień technicznych często używanych przez profesjonalistów, staraj się nie używać skomplikowanych terminów, które można łatwo zastąpić prostymi odpowiednikami. Wiąże się to również z długością tekstu, o której wspomniałem powyżej. Dodatkowo, dobrą praktyką jest niedzielenie treści na kilka stron, jeśli nie jest to naprawdę konieczne, ponieważ Google również tego nie lubi i, prędzej czy później, ukarze Cię za to.

Słowa kluczowe w SEO – ich naturalne użycie

Jest to najważniejszy i podstawowy element optymalizacji pod kątem wyszukiwarek internetowych. Jeśli używasz słów kluczowych w swoim tekście, ale robisz to naturalnie i nie umieszczasz ich wszystkich razem, to nie będzie w tym nic złego. Problem pojawia się, gdy nadużywasz słów kluczowych i zaczynasz mieszać wszystko tylko po to, aby umieścić słowo kluczowe wszędzie, gdzie to możliwe.

Powinieneś wiedzieć, że Google nie bierze pod uwagę dokładnie tego, ile razy dane słowo występuje na stronie, w artykule czy innej treści. Wolą obliczać jego „gęstość”, tj. jak często słowo pojawia się w stosunku do całkowitej liczby słów na stronie lub w artykule itp. To daje nam kolejną wskazówkę na temat naturalnego pisania, bez wprowadzania na siłę zbyt wielu słów kluczowych.

Słowo kluczowe musi także obowiązkowo trafić do Twoich adresów URL. Adres URL dla Google jest jak tytuł mapy. Mówi on bezpośrednio do crawlera, czyli robota Google, i przekazuje mu jasną informację.

Pamiętaj o tym, że elementy title i description są bardzo istotne i muszą się w nich pojawiać słowa kluczowe. Nie zawsze dobrze to wygląda, jeśli mamy na myśli content marketing, jednak na pewno będzie to dobra optymalizacja stron pod kątem SEO

SEO – znalezienie odpowiednich słów kluczowych do wykorzystania w treści

Ważne jest, abyś znalazł odpowiednie słowa kluczowe związane z niszą Twojej dziedziny lub strony internetowej, a następnie używał ich podczas pisania artykułów, opisów produktów lub jakichkolwiek innych treści. Poszukując odpowiednich słów kluczowych, skup się na tych, które nie są jeszcze powszechnie używane, ale są na tyle popularne, że obejmują przyzwoitą liczbę wyszukiwań każdego miesiąca. Ogólnie rzecz biorąc, słowa kluczowe, które są częściej wyszukiwane w organicznych wynikach wyszukiwania, będą mniej korzystne z punktu widzenia SEO, ponieważ zostały bardziej „nadużyte”. Wręcz przeciwnie, terminy, które są rzadko używane, będą oferować znacznie lepszą wartość, ponieważ reprezentują stosunkowo nową niszę rynkową z dużym potencjałem. Ponadto, nie zapominaj o słowach kluczowych typu long-tail – dają one duże możliwości, ponieważ jest znacznie łatwiej je wypozycjonować na wysokie wyniki wyszukiwarki Google, a użytkownicy, którzy używają takich słów kluczowych, mają zazwyczaj sprecyzowane zainteresowania i intencje. Pamiętaj, że wybierając słowo kluczowe, warto je wykorzystać na osobnej podstronie i dodać je do adresów URL. Dzięki temu unikniesz kanibalizacji strony.

Pisząc swój tekst lub artykuł, zawierający odpowiednie słowa kluczowe, na które chciałbyś trafić w wynikach wyszukiwarki Google, najlepiej będzie, jeśli zdefiniujesz najpierw swój cel – jaka jest główna idea tego artykułu? Co chcesz, aby odwiedzający zapamiętali po jego przeczytaniu? Jak będą mogli go później ponownie odnaleźć? Zapisz wszystkie te pytania i zaplanuj z wyprzedzeniem, czego dokładnie potrzebujesz od artykułu. I wreszcie, poświęć trochę czasu na burzę mózgów na temat możliwych słów kluczowych, które mogłyby pomóc ludziom znaleźć treść związaną z tymi konkretnymi frazami. Na przykład, jeśli myślimy o Google jako wyszukiwarce, to „SEO”, „search engine ranking”, i „jak uplasować się w Google” to odpowiednimi słowami kluczowymi dla Twoich treści będą takie słowa jak:

  1. SEO,
  2. wynikach wyszukiwania,
  3. off page seo,
  4. page seo,
  5. Google Search Console,
  6. działania SEO,
  7. strony,
  8. urządzeniach mobilnych,
  9. stronie internetowej,
  10. strony głównej,
  11. optymalizacja SEO,
  12. stron www,
  13. content marketing,
  14. SEO optymalizacja.

I wiele, wiele innych.

Najważniejszą rzeczą jest, aby nie wymuszać lub nadużywać słów kluczowych tylko po to, aby na siłę zdobyć najwyższą pozycję w wynikach wyszukiwania czy aby zwiększyć ich objętość, ale zamiast tego skupić się na znalezieniu tych właściwych i używać ich naturalnie i z łatwością. Nie przesadzaj z gęstością słów kluczowych – 5-10% wszystkich słów użytych w artykule zgodnym z zasadami SEO powinno być Twoim celem. Nie zapominaj o słowach kluczowych z długiego ogona, zadbaj o analizy słów kluczowych – dają one duże możliwości, ponieważ o wiele łatwiej jest je pozycjonować. Zaplanuj z wyprzedzeniem to, czego dokładnie potrzebujesz od artykułu (cel) przed jego napisaniem. Nie wymuszaj i nie nadużywaj słów kluczowych tylko po to, aby zwiększyć ich objętość. Nie zapominaj! Jeśli używasz większej platformy, takiej jak WordPress, sprawdź, czy nie ma wewnętrznej duplikacji treści.

Analizy słów kluczowych to początkowo ciężki kawałek chleba, jednak to właśnie analiza pozwoli Ci w przyszłości wywindować swój portal na szczyt wyników wyszukiwania Google na urządzeniach mobilnych oraz komputerach.

Budowanie linków – link building w SEO, czyli o pozyskiwaniu linków zewnętrznych Twojej strony

Budowanie linków, czyli główne z działań off page SEO, od zawsze było dość kontrowersyjnym tematem w kręgach SEO, a to głównie za sprawą regularnych zmian w algorytmie Google, który w różny sposób ocenia domeny.

Rozwój internetu i jego coraz szersze zastosowanie jako narzędzia do pozyskiwania informacji sprawiły, że wyszukiwarki takie jak Google stały się popularne w sieci. Google jest na pierwszym miejscu wśród wszystkich witryn z ponad dwoma miliardami zaindeksowanych stron. Wśród użytkowników internetu 88% korzysta z wyszukiwarek codziennie, głównie w celu poszukiwania produktów lub usług online. Można więc powiedzieć, że nie da się stworzyć udanej strony internetowej bez osiągnięcia wystarczającej widoczności organicznej witryny.

Budowanie linków zewnętrznych polega na pozyskiwaniu backlinków do strony internetowej z innych stron www. Linki zewnętrzne są jednym z lepiej egzekwowanych i ocenianych czynników rankingowych przez Google. Wyszukiwarki używają ich do oceny wiarygodności domeny docelowej, jak również jej przydatności dla wyszukiwanych haseł. Innymi słowy, posiadanie wystarczającej liczby zewnętrznych backlinków, uzyskanych z godnych zaufania lub wysokiej jakości stron internetowych, pozytywnie wpływa na markę lub firmę online i zwiększa widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Według Moz.com: „Wartość pomiędzy linkiem dofollow a linkiem nofollow jest zasadniczo różna”. Google publicznie potwierdziło, że pozyskiwanie wielu linków z zewnętrznych witryn może pomóc w zwiększeniu autorytetu domeny i rankingów witryny w czasie. I ma to sens – dlaczego ludzie mieliby Ci ufać, jeśli inni ludzie nie ufają? W rzeczywistości sygnały społeczne odgrywają obecnie równie ważną rolę w SEO co backlinki. W tym kontekście uzyskanie linków zewnętrznych z rozważanych stron internetowych pomoże zwiększyć świadomość Twojej marki, co może prowadzić do większej liczby konwersji w przyszłości, dzięki wyższej pozycji page SEO.

W przeszłości Google zostało oskarżone o używanie link buildingu jako sposobu na „maskowanie” lub sztuczne zwiększanie rankingów stron, gdy nie odzwierciedlał on prawdziwego autorytetu witryny. W 2013 roku Matt Cutts potwierdził nawet, że „ręcznie przenalizowali linki niższej jakości” i że „z czasem zobaczysz mniej stron o niższej jakości profili linków zwrotnych pokazujących się”. Google zaczynało dewaluować linki wskazujące na strony z treściami niskiej jakości i zamiast tego skupiało się na autorstwie i sygnałach społecznych. Dlatego właśnie opracowanie strategii link buildingu jest kluczowe. Link building pomaga budować zaufanie między markami i użytkownikami, zwiększa wartość linków zewnętrznych, a co za tym idzie, stawia wyżej witryny w wynikach wyszukiwania oraz generuje ruch z innych stron internetowych. Należy pamiętać o tym, że Google ocenia backlinki w różny sposób, w zależności od rodzaju działalności użytkownika. Na przykład sklep internetowy ze świeżą żywnością sprzedający mięso organiczne powinien poszukiwać linków ze stron internetowych związanych ze zdrowiem i środowiskiem. Istotne jest również dokładne śledzenie postępów każdej kampanii za pomocą narzędzi analitycznych. Jest to tak samo ważne, jak analiza słów kluczowych. Ważne jest nie tylko to, aby wiedzieć, skąd pochodzą linki do witryny, ale należy również rozważyć, jak często te backlinki są tworzone oraz jak aktualizowane są anchor texts. Dlatego nie potrzebujesz jakichkolwiek linków na skuteczne pozycjonowania, muszą one być istotne i konkretne tu i teraz.

Aby kampania link buildingu była skuteczna, musi obejmować następujące trzy elementy:

  1. autorytet – źródło informacji lub dowód społeczny,
  2. istotność – nie skupiaj się na nieistotnych słowach kluczowych,
  3. aktualność – aktualność i świeżość treści i linków.

Potencjalny wzrost kar Pingwina (Google Penguin to nazwa kodowa aktualizacji algorytmu Google) za agresywny link building (włączanie słów kluczowych, prywatne sieci blogów (PBN) lub kupowanie/sprzedawanie linków) sprawił, że coraz ważniejsze staje się robienie rzeczy poprawnie. Aby zapobiec negatywnemu wpływowi aktualizacji algorytmu Google, upewnij się, że Twoja strona jest solidna i ma doskonałe doświadczenia użytkownika z właściwą strategią marketingową, mediami społecznościowymi i treściami na miejscu.

Jest to główny czynnik, dla którego optymalizacja stron pod kątem SEO oraz działania SEO poprawiające wyniki wyszukiwania klienta znacząco podrożały.

Struktura linków wewnętrznych

Linki wewnętrzne mają znaczenie nie tylko dla SEO, ale również dla UX (user experience). Przyczyniają się również do zaangażowania użytkowników i wzrostu czasu spędzanego na stronie – wszystko to jest dobre z punktu widzenia SEO i bezpośrednio odpowiada za wzrost pozycji w wynikach wyszukiwania Twojej strony www w wyszukiwarce Google. Linki wewnętrzne umożliwiają nawigację w obrębie własnej witryny i pomagają dotrzeć do stron, które w innym przypadku byłyby poza zasięgiem. Pamiętaj jednak, aby robić to ostrożnie, linkując tematycznie powiązane ze sobą strony i unikając linków powiązanych.

Pamiętaj też o tym, żeby przypisać dany anchor text do konkretnej podstrony. Skuteczne pozycjonowanie będzie możliwe tylko wtedy, jeśli zadbasz o wszystkie techniczne elementy tego typu. Jeśli będziesz używać tego samego anchor textu, linkując do różnych podstron, szybko Twoją stronę internetową nawiedzi problem kanibalizacji, a uwierz, ciężko to naprawić.

Obraz na Twojej stronie jest kolejnym ważnym elementem SEO. Tylko wykorzystanie wszystkich czynników wpływających na SEO pozwoli Ci być na samym szczycie. Pamiętaj o tym i nie pomijaj żadnego z nich.

Wyszukiwarki takie jak Google klasyfikują strony z obrazkami bardziej niż te bez nich. Zdjęcia i grafiki są podstawowym elementem struktury strony i nie może ich zabraknąć. W rzeczywistości niektóre badania pokazują, że wartość rankingu bez obrazów jest mniejsza niż połowa rankingu z obrazami. Jeśli używasz wewnętrznego lub zewnętrznego źródła do pozyskiwania obrazów, upewnij się, że są one odpowiednio nazwane i opisane w znacznikach alt tag (w tym słowami kluczowymi), tak aby boty wyszukiwarek mogły je łatwiej znaleźć podczas skanowania witryny.

Kolejnym ważnym elementem SEO jest adres URL strony. Adres URL strony internetowej odgrywa ważną rolę w tym, jak wyszukiwarki oceniają strony w Twojej witrynie. Upewnij się, że wszystkie słowa wybrane do adresu URL są odpowiednie i dodają wartość do treści na stronie. Używanie niepowiązanych słów kluczowych może zaszkodzić Twoim rankingom, więc unikaj tego za wszelką cenę. Jak wcześniej wspominałem, adres URL jest jednym z najważniejszych elementów strony internetowej. Jest on bezpośrednią pomocą wyszukiwarki w klasyfikowaniu i tagowaniu treści. Dlatego zawsze zadbaj o jego odpowiednią optymalizację pod kątem SEO.

Boty wyszukiwarek opierają się na wielu różnych parametrach podczas indeksowania nowych stron. Oprócz treści na danej stronie przeglądają również adresy URL, linki wewnętrzne i inne elementy witryny bez ingerencji człowieka. Warto jednak pamiętać, że boty wyszukiwarek zużywają dużo mocy obliczeniowej i przepustowości, próbując przeszukać dużą witrynę lub witrynę z częstymi aktualizacjami, co może skutkować powolnym indeksowaniem. Jeśli masz witrynę o dużej objętości, utrzymuj swoje linki wewnętrzne lekkie i istotne, aby zapobiec spowolnieniu indeksowania nowych stron.

Jednym z najprostszych sposobów na poprawę SEO jest umieszczenie słów kluczowych zarówno w tytułach stron, jak i opisach meta. Jednak jeśli zrobisz to niepoprawnie, może to zaszkodzić zamiast pomóc w rankingu. Najlepszym podejściem jest skupienie się na słowach, które są używane zarówno przez ludzi, jak i boty do zlokalizowania treści w Twojej witrynie. Pisząc meta content, używaj prostego języka, który będzie przemawiał do użytkowników, a nie do wyszukiwarek. Upewnij się, że ten tekst opisuje to, co użytkownicy znajdą po wejściu na stronę przez Twój link (lub inny). Unikaj hiperboli i nieistotnych zwrotów typu „100% gwarancji”.

Podsumowując, linkowanie wewnętrzne jest jednym z działań, które należy wdrożyć w ramach optymalizacji strony internetowej. Odpowiednie linkowanie wewnętrzne może poprawić pozycję poszczególnych stron lub kategorii. Ma również znaczący wpływ na długość kontaktu użytkownika z Twoją witryną oraz sposób nawigacji.

Podstawy – co to jest hiperłącze i jak zrobić link do strony?

Hiperłącze (znane również jako hiperłącze wewnętrzne) to po prostu inna nazwa dla klikanego tekstu w Twojej treści. Hiperłącze dodaje wartości poprzez funkcjonowanie jako dodatkowa warstwa informacji, pomagając użytkownikom poruszać się po Twojej stronie szybciej i bardziej efektywnie, dzięki czemu masz szansę na lepsze wyniki wyszukiwania. Linki wewnętrzne różnią się od linków zewnętrznych, ponieważ nie prowadzą użytkowników z dala od witryny, ale raczej pomiędzy jej stronami lub postami. Linki wewnętrzne są szczególnie ważne dla doświadczenia użytkownika, ponieważ pomagają użytkownikom znaleźć odpowiednie informacje, zmniejszyć współczynnik odrzuceń i zwiększyć czas spędzony w stronie internetowej. Zapewniają również dodatkową wartość wyszukiwarce Google, tworząc bardziej naturalny przepływ treści, który pomaga Google zrozumieć kontekst Twoich stron.

Linki wewnętrzne i zewnętrzne – jaka to różnica dla działania SEO?

Najbardziej powszechnym typem linku jest hiperłącze zewnętrzne. Jest to klikalny tekst służący do połączenia dwóch stron internetowych. Wyszukiwarki postrzegają tego typu linki jako odrębne od Twojej witryny byty, dzięki czemu mogą być indeksowane niezależnie. Na przykład jeśli ktoś kliknie na link zewnętrzny w Twoim artykule o anatomii człowieka, jego aktywność nie będzie miała wpływu na to, jak Google zaindeksuje Twoją stronę. Jednak nie zawsze jest to prawdą.

Musisz także wiedzieć, że praktyka SEO mówi o przekazywaniu mocy. To przekazywanie odbywa się właśnie za pomocą linków, hiperłączy czy anchor texts.

Zadbaj o to, aby linki z Twojej strony głównej kierowały do kategorii na stronie internetowej, a stamtąd do konkretnych produktów, które chcesz sprzedać.

Co to jest słowo kluczowe, jaką pełni rolę w SEO i jak je właściwie dobierać? Dlaczego warto używać słów kluczowych?

Słowo kluczowe, zwane również frazą kluczową lub zwrotem kluczowym – po jego wpisaniu wyszukiwarka wybiera najbardziej trafne strony, których treść odpowiada wyszukiwanemu hasłu. Słowo kluczowe odgrywa ważną rolę w pozycjonowaniu stron internetowych, ponieważ to dzięki niemu w łatwiejszy sposób dotrzesz do klienta.

Pozycjonowanie stron odbywa się właśnie w taki sposób, że specjalista stara się podnieść dane słowo kluczowe, jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu Ty masz szansę na nowych potencjalnych klientów.

Znając już popularne rodzaje fraz kluczowych, możesz pomyśleć: „Teraz wiem już wszystko, podejrzewam, co użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę”. Podstawowa i najskuteczniejsza metoda tworzenia listy fraz kluczowych dla SEO opiera się na wykorzystaniu takich narzędzi jak Search Console, Senuto oraz Google Planner. Skoncentruj się na frazach, które chciałbyś podnieść w rankingu.

Do It Yourself – metoda ta zakłada, że użytkownik bardzo starannie dobiera słowa kluczowe i wpisuje je w pełnej długości z dokładną liczbą słów. Aby to zrobić, należy zadać sobie kilka pytań:

  • czym jest moja strona?
  • jaki produkt lub usługę oferuje?
  • dla kogo tworzę tę stronę?
  • w jakim obszarze znajduje się moja strona?
  • co dokładnie powinno znaleźć się w treści?
  • jakie frazy wpiszą potencjalni klienci w wyszukiwania w Google?

Uwzględnij w tekście wszystkie możliwe kombinacje tych wyszukiwanych haseł, a także synonimy i słowa pokrewne, jeśli mogą się one pojawić podczas weryfikacji.

Przykładem są pewne grupy fraz kluczowych. Istotne z punktu widzenia SEO jest to, żeby zdobyć wszystkie z danej grupy. Konkretne słowa kluczowe będąc na pierwszym miejscu na urządzeniach mobilnych dla frazy „blat granitowy”, w wynikach wyszukiwania na komputerach mogą być całkiem inne. Albo jeśli Twoje strony www są na pierwszej pozycji na frazę „blat granitowy”, nie oznacza, że będzie na pierwszym miejscu na frazę „blaty granitowe”. Za takie elementy odpowiada właściwa optymalizacja SEO oraz optymalizacja treści pod kątem SEO.

Wadą tej metody jest to, że napisanie takiego tekstu zajmuje dużo czasu i wysiłku, co nie ma bezpośredniego wpływu na wyszukiwanie. Przyda Ci się ona jednak zarówno do linkowania wewnętrznego w obrębie Twojej strony, jak również do budowania linków z innych stron.

Długie frazy kluczowe – długie formy są często bardziej specyficzne niż różne rodzaje fraz. Musisz wybrać kilka głównych terminów lub wyrażeń kluczowych i umieścić je w jednej frazie: „usługi SEO”, „firmy marketingu internetowego SEO”. Minusem jest to, że długie frazy mogą ładować się wolniej i wyglądać mniej atrakcyjnie w porównaniu do krótkich. Dlatego jeśli strona zawiera dużą liczbę informacji, lepiej użyć dwóch lub trzech skróconych form do celów pozycjonowania stron www.

Krótkie słowa kluczowe – krótkie formy są zazwyczaj ograniczone do oddzielnych słów, które często tworzą frazy. Powinny być dodawane do treści strony, aby uzyskać najlepsze wyniki. Nie pozwól jednak, aby ograniczyć się do jednego lub dwóch słów, ponieważ zmniejszy to Twoje szanse na wejście do pierwszej dziesiątki Google. Ważne jest również to, aby każde słowo miało swoje znaczenie i przyczyniało się do pozycjonowania.

Popularność krótkich form wynika nie tylko z tego, że są one łatwe do zapamiętania, ale także z ich użyteczności przy linkowaniu wewnętrznym w obrębie strony. A jeśli uda Ci się prawidłowo umieścić długoterminowe frazy kluczowe na swojej stronie, to kiedy ludzie zobaczą je ponownie, po prostu będą musieli w nie kliknąć, aby dostać się na Twoją stronę.

Taktyka off-page SEO i on-page SEO –sposób na poprawę widoczności Twojej strony w wyszukiwarce Google

Jak widać w powyższej liście, czynniki SEO możemy podzielić na te związane z samą stroną (on-page SEO) oraz te poza stroną (off-page SEO). Poszczególne czynniki wchodzą ze sobą w interakcje i należy brać pod uwagę różne ich kombinacje. Co więcej, czynniki zależne od niszy (konkretnego słowa kluczowego) mogą mieć różną wagę i znaczenie.

Główne grupy czynników on-page SEO:

  • content – treść, w tym tekst (głównie, ale nie tylko). Często są to teksty stricte SEO, tworzone w tym celu,
  • architektura – układ elementów na stronie.

Optymalizacja on-site SEO może odnosić się zarówno do aspektów technicznych, jak i nietechnicznych strony internetowej.

Jednym z wybranych czynników on-page SEO jest PageRank™ – czynnik, który jest jednym z najważniejszych czynników off-page SEO w algorytmie Google. Na potrzeby optymalizacji off-page SEO sformułowano wiele różnych kryteriów, ale wszystkie one mają jeden wspólny cel – podnieść swój pagerank lub autorytet w algorytmie wyszukiwarki Google i nie zostać przez niego ukaranym. W zasadzie grupa ta obejmuje wszystko, co pozwala zwiększyć popularność witryny w oczach robotów wyszukiwarek (np. backlinki), przy jednoczesnym unikaniu technik niskiej jakości, takich jak linki spamowe.

Istnieje jeszcze kilka innych grup czynników on-page SEO, ale opiszę je w innym artykule.

Techniczna optymalizacja strony (on-page optimization)

Czynniki SEO możemy podzielić na te związane z samą stroną (on-page) oraz te poza stroną (dosłownie off-page). Poszczególne czynniki również wchodzą ze sobą w interakcje i należy brać pod uwagę różne ich kombinacje. Ponadto czynniki zależne od niszy (konkretne słowo kluczowe) mogą mieć różną wagę i znaczenie na pozycjonowanie stron w Google.

Techniczna optymalizacja on-page SEO nie zawsze jest absolutnie konieczna, ponieważ istnieją serwisy i blogi z niewielką ilością treści i stron, gdzie czynniki SEO nie odgrywają dużej roli. Warto jednak zoptymalizować stronę internetową oraz te części witryny, które zawierają więcej tekstu lub często się zmieniają (lub gdzie spodziewasz się, że wkrótce to nastąpi).

Opisuję, jak zoptymalizować stronę dla wyszukiwarek poprzez znaczniki HTML. Ogólnie rzecz biorąc, większość motywów używa zoptymalizowanych szablonów, które już pozwalają na lepszą indeksację przez wyszukiwarki.

Czynniki off-page SEO

Czynniki off-page SEO to te związane z optymalizacją off-site SEO, czyli wszystko to, co może wpłynąć na page rank strony lub poprawić jej popularność w oczach robotów wyszukiwarki, nie będąc bezpośrednio na niej obecne. Algorytm Google nie tylko analizuje treść, ale także przygląda się backlinkom z innych stron i bierze pod uwagę ich jakość. W tym wypadku jest wiele czynników wpływających na jakość backlinków. Ogólnie rzecz biorąc, każda strona linkująca do Twojej może wpłynąć na Twoją pozycję w wynikach Google (SERP) – strona o wysokim autorytecie będzie miała większą wagę przy obliczaniu Twojego miejsca w porównaniu do niskiej jakości linku z innej domeny. Im większe zaufanie ma strona internetowa, tym bardziej prawdopodobne jest to, że przyciągnie ona linki z podobnych stron www.

Backlinki to linki wskazujące na stronę, do której chcesz dotrzeć, a im wyższa jest ich jakość, tym większe prawdopodobieństwo, że witryna zajmie wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania Google. Niektóre backlinki mogą nawet wpływać na ranking SEO w większym stopniu niż to, co można osiągnąć dzięki optymalizacji czynników on-page SEO.

Ogólnie rzecz biorąc, grupa ta obejmuje wszystko, co pomaga zwiększyć popularność witryny w oczach robotów wyszukiwarek (takich jak linki zwrotne), bez stosowania technik niskiej jakości, takich jak linki spamerskie. Oto jeden z przykładów czynników off-page SEO – aktywność w mediach społecznościowych.

Sieci mediów społecznościowych oferują kilka możliwości linkowania do zewnętrznej strony lub udostępniania jej w obrębie samej sieci. Tworzenie treści, które przemawiają do użytkowników mediów społecznościowych jest tutaj tylko jednym aspektem. Inną ważną rzeczą są wysokiej jakości backlinki tworzone przez samych użytkowników, gdy dzielą się nią.

Ilość czy jakość w działaniach SEO?

Często słyszy się, że aby osiągnąć zadowalające wyniki w zakresie SEO, należy zarówno zwiększyć liczbę prac przy optymalizacji strony oraz pozyskiwania linków, jak i jakość różnych działań optymalizacyjnych. To stwierdzenie nie jest do końca prawdziwe.

To prawda, że aby skutecznie pracować nad poprawą swojej strony internetowej, należy działać zgodnie z zasadą: ilość + jakość = sukces. Jednak zasada ta ma zastosowanie tylko wtedy, gdy mówimy o poprawie wszystkich aspektów promocji w sieci (działania brandingowe, obecność PR itp.), czyli rzeczy, które nie zmieniają się zbytnio w czasie. Koncentrując się na elementach związanych z zagadnieniami optymalizacji pod kątem wyszukiwarek (treść, linki, kod HTML czy adres URL), działania te należy rozpatrywać oddzielnie.

Poprawa każdego elementu wymaga innego podejścia – niezależnie od tego, czy jest to treść, linki lub kod HTML, czy zależy nam na optymalizacji strony w kontekście adresów URL. Podejście to powinno być oparte na różnorodnej specyfice każdej z technik.

Weźmy na przykład optymalizację witryny pod kątem wyszukiwarek. Ulepszenia w tym zakresie powinny być dokonywane w dwóch etapach – jeden na dopracowanie (zbudowanie, rozbudowanie i/lub poprawienie) treści i innej zawartości strony, drugi na dopracowanie linków (linki do samej witryny, linki do poszczególnych stron). Podczas tych etapów można jednocześnie pracować nad obydwoma czynnikami optymalizacji bez konieczności zastanawiania się, który etap skupia się na jakości czy ilości – wystarczy uznać, że poprawia się zarówno jakość, jak i ilość linków przychodzących oraz treści na stronie. Potraktuj to jak każdy inny proces, który rządzi się swoimi prawami – co należy zrobić w pierwszej kolejności, w drugiej, w trzeciej itd.

Budowanie czynników wpływających na strony pod kątem SEO oraz praktyki na skuteczne pozycjonowanie wymaga poprawy zawartości strony. Dlatego, aby budować na wysokim poziomie, należy najpierw skupić się na treści, a dopiero po jej ukończeniu lub prawie ukończeniu rozpocząć pracę nad czynnikami optymalizacyjnymi związanymi z link buildingiem.

Dlaczego? Ponieważ im lepszy content, tym większe, bardziej wartościowe serwisy będzie przyciągał. Treść, która jest interesująca nie tylko dla odwiedzających, ale również dla wyszukiwarek, przyniesie znacznie więcej ruchu niż jej substandardowe odpowiedniki.

Content marketing także bezpośrednio wpływa na sprzedaż. Dlatego jeśli chcesz, aby Twoja strona internetowa sprzedawała, musisz zadbać o najlepsze treści nie tylko dla wyszukiwarek Google, ale także dla potencjalnych klientów.

Treść pod kątem SEO oraz te dla potencjalnych klientów – czyli zarówno treść HTML (tekst), jak i treść multimedialna (w tym obrazy, pliki Flash). Jeśli zoptymalizowałeś już wszystkie swoje treści tekstowe, ale nie dostosowałeś jeszcze kodu HTML tak, aby Google mógł go poprawnie indeksować, to właśnie to musisz zrobić w następnej kolejności. Tylko wtedy, gdy te dwa aspekty są odpowiednio zoptymalizowane, powinieneś zacząć pracować nad linkami.

Dlaczego? Ponieważ im lepiej zoptymalizujesz swoją treść tekstową i kod HTML, tym więcej będziesz miał linków z innych stron, które będą wyższej jakości.

Dlatego też budując stronę z wysokiej jakości treścią, nie trzeba czekać określonego czasu zanim rozpocznie się prace nad poprawą czynników związanych z linkami – wszystko to może dziać się jednocześnie i dbać o skuteczne pozycjonowanie organicznych wyników wyszukiwania. W większości przypadków brak czasu lub środków zmusza ludzi do skupienia się wyłącznie na jednym kolejnym etapie. Jeśli jednak mamy wystarczająco dużo czasu i środków na działania optymalizacyjne SEO w okresie kilku miesięcy (3–6), techniki strategii SEO można stosować w dowolnym momencie bez utraty ich skuteczności.

Narzędzia SEO – jakich narzędzi używa się do poprawy widoczności w wynikach wyszukiwania?

W SEO wykorzystuje się narzędzia diagnostyki i pozycjonowania w celu osiągnięcia lepszej widoczności w wynikach wyszukiwania. To z kolei wpływa na ruch (liczbę odwiedzin) i sprzedaż (liczbę konwersji). Wybór oprogramowania podyktowany jest osobistymi preferencjami, jednak niektóre narzędzia są skuteczniejsze od innych.

Jednym z najważniejszych elementów strategii SEO jest właśnie analityka za pomocą odpowiednich narzędzi. Pozwalają one nam dowiedzieć się, jakiego słowa kluczowego powinniśmy użyć, jakimi słowami kluczowymi musimy się zająć, aby zadbać o strukturę strony, gdzie brakuje treści, co wymaga optymalizacji, aby pozycjonowanie stron szło lepiej.

Google Search Console – GSC to bardzo rozbudowane narzędzie marketingowe, które wcześniej znane było jako Google Webmaster Tools. Jest to główne narzędzie diagnostyczne, którym dysponuje specjalista SEO, dające dostęp do różnych ważnych informacji na temat struktury i indeksacji witryny. Jeszcze przed rozpoczęciem optymalizacji strony warto skorzystać z tego oprogramowania, aby sprawdzić, czy z witryną jest wszystko w porządku (aby nie zaczynać od złej strony) i upewnić się, że jest ona prawidłowo wykrywana przez Google. Dane z Google Search Console można wyeksportować w plikach xml.

SEMrush jest globalnym wywiadem marketingowym w przestrzeni online – monitoruje kampanie reklamowe we wszystkich głównych wyszukiwarkach, sieciach społecznościowych, blogach i portalach informacyjnych oraz dostarcza użytecznych informacji dla marketerów.

SEMrush jest dobrze znaną platformą, z której korzysta wielu profesjonalistów w branży SEO, aby monitorować strategie reklamowe swoich konkurentów. Możesz również wykorzystać to narzędzie do własnych celów, aby śledzić skuteczność swoich kampanii i porównywać koszty wyszukiwarek z innymi kanałami marketingowymi. SEMrush zapewnia dostęp do danych historycznych dotyczących rankingów, dzięki czemu specjaliści SEO mogą przeprowadzać analizy porównawcze i sporządzać raporty na podstawie tych danych. Dzięki niemu możesz także ustalić cel dla swoich potencjalnych klientów, jaki powinni zrealizować, aby rozwijać swój biznes.

Ahrefs – jak sama nazwa wskazuje, Ahrefs skupia się wyłącznie na linkach, które są jednym z kluczowych czynników decydujących o pozycji strony w wynikach wyszukiwania Google. Ilość ruchu, który może być napędzany przez linki katalogowe lub backlinki, zależy całkowicie od strony i jej linków partnerskich. Niezwykle trudno jest wpłynąć na ten czynnik, ale Google nieustannie pracuje nad metodami znajdowania i karania stron, które tworzą linki niskiej jakości, dlatego konieczne jest kontrolowanie katalogów i backlinków za pomocą oprogramowania monitorującego marki, takiego jak Ahrefs.

Majestic – skupia się jedynie na liczbie linków wskazujących na daną stronę, w przeciwieństwie do Ahrefs, który bierze pod uwagę również jakość linków. Liczba linków katalogowych lub backlinków napędza pozycję strony internetowej w wynikach wyszukiwania – więcej backlinków oznacza lepsze pozycjonowanie. Oznacza to, że nie wszystkie backlinki są równe, a ich znaczenie będzie się różnić w zależności od tego, kto jest jego autorem(autorytet) oraz skąd on pochodzi (źródło)– dlatego też w Majestic znajdują się różne metryki.

Oprogramowanie Majestic dla profesjonalistów SEO jest skuteczne w identyfikowaniu najlepszych źródeł linków zwrotnych, śledzeniu wzrostu linków w czasie oraz wykrywaniu linków spamu na Twojej stronie.

Senuto to jedno z najczęściej wykorzystywanych narzędzi analitycznych SEO. Daje ogromne możliwości podczas działania SEO. Dzięki niemu zrobisz dokładną analizę każdej strony internetowej. Sprawnie wykorzystasz je, kiedy na tapecie znajdzie się optymalizacja strony. Analiza słów kluczowych to chleb powszedni dla tego narzędzia, podobnie jak analiza adresu URL. W zasadzie, gdy interesuje nas pozycjonowanie stron, jest to niezbędne narzędzie do każdego działania SEO.

Strategia SEO – jaki budżet wybrać do pozyskiwania ruchu?

W przypadku płatnego wyszukiwania możliwe jest bardzo precyzyjne wyliczenie zwrotu z inwestycji (ROI). Maksymalny miesięczny budżet ustalany jest po przeanalizowaniu, jakich słów kluczowych używają kupujący, ile płacą za kliknięcia oraz jak popularne są te słowa kluczowe w porównaniu z innymi, tańszymi. W przypadku pozyskiwania ruchu z SEO obliczenia te są bardziej skomplikowane, ponieważ nie możemy wiedzieć, ile kosztowałby dany odwiedzający, gdybyśmy kupili go za pośrednictwem reklamy PPC. W przybliżeniu da się to określić, jednak wynik ten jest mało miarodajny. Również takie dane jak cena kliknięcia czy popularność stron konkurencyjnych nie będą tu odgrywały żadnej roli. Może być wiele przypadków, kiedy oferta jednej strony może przyciągnąć tyle samo klientów co inna, podobna strona hostująca ten sam produkt lub usługę, ale nawet jeśli nie ma różnicy w ich ofertach lub produktach, sam fakt, że jedna strona jest na pozycji numer jeden w Google w porównaniu do drugiej może być wystarczającym powodem dla klientów, aby wybrać pierwszą alternatywę.

Przede wszystkim jednak zrozummy, jak działają i co możemy dzięki nim osiągnąć. W szerokim rozumieniu optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych obejmuje zespół działań, które mają na celu uzyskanie przez strony internetowe wyższych pozycji na listach katalogowych głównych usług katalogowych, takich jak Google czy Bing, ale koncentruje się głównie na Google, ponieważ ta usługa już od kilku lat wiedzie prym na rynku. Najlepszym przykładem jest system o nazwie PageRank, który pozwala oszacować jakość strony internetowej na podstawie jej popularności wśród internautów i innych czynników.

Główna idea SEO jest prosta – pomimo tego, że Google stworzyło swój własny algorytm, który decyduje o wynikach wyszukiwania, wciąż jest miejsce dla ludzkich influencerów (tak się ich nazywa w tej dziedzinie), którzy mogą sprawić, że jakaś strona lub witryna stanie się bardziej popularna wśród internautów. Wyobraźmy sobie, że chcemy kupić w sieci nową ładowarkę do telefonu komórkowego. Jeśli wielu kupujących napisze w Google opinię o konkretnej stronie sprzedającej te towary po atrakcyjnej cenie, istnieje duże prawdopodobieństwo, że inni ludzie również skorzystają z tej opcji i zaczną kupować na tych stronach.

SEO bierze pod uwagę dwa główne czynniki: link building i tworzenie/optymalizację treści. Celem link buildingu jest zapewnienie wysokiej jakości linków kierujących do Twojej strony (linki te pochodzą z kont w mediach społecznościowych, takich jak Facebook, Twitter i LinkedIn, z prasy online lub od blogerów), jak również z innych stron internetowych o wysokiej jakości. W ten sposób zwiększasz poziom zaufania użytkowników do Twojej strony, a Google może szybko zidentyfikować ją jako wysokiej jakości źródło dla konkretnego zapytania.

Niektóre firmy decydują się na korzystanie z płatnych usług SEO oferujących link building, ale takie podejście może być ryzykowne, ponieważ nie zawsze łatwo jest wybrać wiarygodnego partnera, który nie ma złych zamiarów wobec Twojej strony. Warto powtórzyć, że SEO ma za zadanie zwiększenie ruchu, a nie zwiększenie dochodów bezpośrednio (możesz zacząć widzieć pewne zmiany w konwersji tuż po uzyskaniu większej widoczności), więc jeśli zdecydujesz się na tę drogę, upewnij się, że partnerzy oferują tylko wysokiej jakości linki – nie skupiaj się na niskich cenach, w przeciwnym razie wydasz budżet, nie mając z tego żadnego efektu.

Optymalizacja treści pod SEO stała się szczególnie ważna w ostatnim czasie, ponieważ Google zaczęło przywiązywać większą wagę do świeżych treści publikowanych na stronach internetowych. Łatwo zrozumieć dlaczego. Jeśli szukasz nowej ładowarki do telefonu komórkowego, co byś wolał – stronę, która oferuje ładowarki i powstała trzy lata temu czy inną, która dopiero dodała sprzęt do swojej oferty? Jeśli nie widzisz różnicy, to druga opcja jest zdecydowanie lepsza dla szukającego.

Kolejną rzeczą, która również odgrywa ważną rolę, jest budowanie backlinków przy użyciu unikalnych i atrakcyjnych treści. Na przykład, jeśli chcesz promować artykuł o szkoleniu psów, spróbuj znaleźć blogi, na których właściciele psów mogą zostawiać komentarze, a następnie zapytaj ich, czy byliby zainteresowani napisaniem takiego artykułu. Jeśli masz szczęście, mogą nawet zamieścić link do Twojej strony.

Ważne jest również to, aby pamiętać, że SEO to proces, a nie działanie jednorazowe – mogą minąć tygodnie lub miesiące, zanim Google odkryje pewne zmiany na Twojej stronie i da Ci wyniki, których oczekujesz – i to właśnie tutaj cierpliwość wchodzi w grę. Nie możesz oczekiwać niesamowitych wyników z dnia na dzień tylko dlatego, że podniosłeś swoje znaczniki tytułu – to po prostu nie działa w ten sposób.

Co to jest audyt SEO?

Zadaniem audytu SEO jest przeprowadzenie dogłębnej analizy strony głównej, podstron, adresów URL, title, meta i innych elementów witryny oraz określenie możliwych przyczyn, dla których nie jesteś na tak wysokiej pozycji, jak byś chciał, sformułowanie rekomendacji, jak poprawić Twoją widoczność w SERP-ach, a nawet ustalenie, jakie kroki dadzą natychmiastowy lub krótkotrwały efekt. Na podstawie wyników możemy zarekomendować, gdzie i jak powinieneś zoptymalizować swoją stronę pod kątem wyszukiwarek oraz SEO, na przykład na jakich słowach kluczowych powinieneś się skupić i jakie strony/treści powinieneś promować w SERP-ach. Dlaczego ważne jest wykonanie audytu SEO?

Jednym z najczęściej zadawanych mi pytań jest to, czy audyt SEO jest konieczny. To zależy od tego, jakie są Twoje cele i dlaczego starasz się zwiększyć widoczność w wyszukiwarkach. Jeśli chcesz być obecny w czołówce rankingów na pożądane słowa kluczowe, to jestem przekonany, że powinieneś przeprowadzić audyt. Dlaczego? Cóż, nawet jeśli robisz wszystko dobrze na swojej stronie, nigdy nie możesz wiedzieć, czy to samo dotyczy innych stron, które zajmują wyższe pozycje w rankingu niż Ty. Bez przeprowadzenia audytu nie można z całą pewnością stwierdzić, dlaczego niektóre strony plasują się wyżej niż Twoja i co należy zrobić, aby osiągnąć podobne pozycje.

Co może mi dać audyt SEO?

Wyniki audytu pozwolą nam określić lub sprecyzować kluczowe czynniki dotyczące sposobu postrzegania Twojej strony przez wyszukiwarki pod kątem SEO, które wpływają na jej pozycję w SERP-ach. Ocenimy strukturę witryny z uwzględnieniem jej cech technicznych (np. szybkość działania), słów kluczowych, treści (jakość i trafność), strategii linkowania (wewnętrznego i zewnętrznego), a także porównamy ją ze strategiami konkurencji i dostosujemy.

Co należy przeanalizować w zakresie SEO? Jest kilka obszarów, które wymagają analizy:

  • kwestie techniczne (błędy lub wykryte problemy na stronie),
  • content (braki w treści, brak optymalizacji pod kątem SEO),
  • struktura (wady struktury, na przykład stosowanie złych adresów URL),
  • strategia linkowania,
  • widoczność w czasie,
  • konkurencja,
  • sygnały społeczne i czynniki geograficzne.

Co składa się na audyt SEO?

Podczas przeprowadzania audytu przechodzimy przez szereg kroków:

  • wyliczenie treści (stron), znajdujących się w indeksie globalnym,
  • analiza struktury linków wewnętrznych,
  • analiza techniczna mająca na celu określenie elementów, które można poprawić,
  • określenie obszarów o niskiej widoczności i przyczyn ich występowania,
  • analiza treści w celu określenia możliwości optymalizacji tytułów i meta opisów.

Następnie decydujemy, jakie działania SEO dadzą natychmiastowy lub krótkoterminowy efekt. Wyniki to podsumowanie w postaci raportu, może zawierać sugestie dotyczące optymalizacji on-page SEO oraz promocji treści.

Usługi SEO – freelancer do pozycjonowania stron czy agencja SEO?

Pytanie tak stare jak samo SEO. W tym artykule postaram się na nie odpowiedzieć, podając przykłady pracy zarówno z agencjami, jak i freelancerami. Opowiem też trochę o typach klientów, którzy potrzebują usług SEO, dzięki czemu dowiesz się, czy Twój biznes należy do jednej czy drugiej grupy.

Agencja SEO vs freelancer SEO – elementy strategii SEO

Niektóre z korzyści płynących ze współpracy z agencją są oczywiste dla każdego właściciela firmy – inwestujesz w swoją przyszłość, płacisz tylko wtedy, gdy osiągniesz oczekiwane rezultaty. Z drugiej strony wynajęcie agencji może przynieść pewne problemy, które wpłyną na sposób pracy Twojej firmy. Na przykład udana współpraca zależy nie tylko od tego, jak dobrze jest wykonywana praca, ale także od tego, jak dobrze się rozumiecie i komunikujecie. Jak to wygląda w praktyce? Agencja wysyła Ci miesięczny raport, w którym opisuje, co zostało zrobione w poprzednim miesiącu i co udało się osiągnąć na poszczególnych etapach. Na pierwszy rzut oka wszystko wygląda dość prosto, ale jeśli się nad tym zastanowić, może to być również problematyczne – są szanse, że nie będziesz miał czasu na czytanie, aby przebrnąć przez te wszystkie informacje, nie mówiąc już o wykorzystaniu ich w codziennej pracy.

Freelancerzy są inni – zazwyczaj nie tworzą raportów (jeśli ich potrzebujesz, mogą to zrobić za dodatkową opłatą), ale plus jest dość oczywisty – pracujesz bezpośrednio z nimi, otrzymujesz natychmiastowe rezultaty i płacisz tylko za to, co dostajesz. Minusem jest to, że freelancerom SEO często brakuje doświadczenia w tworzeniu skutecznych długoterminowych strategii, które przynoszą trwałe rezultaty. Na przykład kiedy klient zwraca się do agencji o pomoc w podniesieniu pozycji w Google, często nie jest tworzony osobny raport, ponieważ wartość tej usługi można ocenić dopiero po miesiącach, a nawet latach, kiedy inwestycja zwraca się z czasem poprzez zwiększenie przychodów.

Trudno powiedzieć, które rozwiązanie będzie lepsze dla Ciebie, jednak zawsze patrz na klarowność działań, sposób rozliczania się i możliwość wypowiedzenia umowy. Jeśli agencja coś ukrywa, jeśli jest problem z kontaktem, to znaczy, że coś jest nie tak.

5/5 - (2 votes)

Leave a comment