Budowa strony internetowej. Schemat i plan

Budowę strony zlecamy najczęściej agencjom digitalowym, które stworzą dla Ciebie stronę tak piękną, że po wejściu na nią będzie zapierać dech. Za każdym razem, gdy pokażesz ją swoim bliskim i dotychczasowym klientom, usłyszysz same ochy i achy. Ale to tyle. Wydasz kilka tysięcy po to, by usłyszeć parę komplementów. Skąd wiem, że dokładnie tak będzie?

Ponieważ agencje i graficy nie mają bladego pojęcia o budowie strony pod kątem technicznym, raczej nigdy nie słyszeli również o pozycjonowaniu i tym, co się z tym konkretnie wiąże. Oczywiście są specjaliści w tych branżach, którzy mają o tym pojęcie, jednak trudno ich znaleźć, a zlecając komuś niesprawdzonemu budowę strony i nie mając dodatkowo samemu pojęcia, co tam powinno się znaleźć, trudno dopilnować zadowalającego efektu. Dlatego scenariusz wygląda najczęściej następująco: Ty się cieszysz, że strona jest ładna i „się podoba”, agencja cieszy się z Twojej zapłaty. Niby wszystko okej, ale zwykle gdy przychodzi do pozycjonowania, trzeba przebudować połowę strony i zapłacić ponownie za to samo.

Jeśli masz świetnego grafika lub agencję, która robi wpadające w oko strony, to skorzystaj z ich usług, ale tylko po konsultacjach ze specjalistą SEO!

Rozplanowanie fraz kluczowych na stronie. Dlaczego jest to tak ważne?

Pierwszą rzeczą, którą trzeba zrobić jeszcze na długo przed tym, zanim zacznie się projektować layout, jest stworzenie schematu strony wraz z przypisaniem fraz kluczowych. Kto powinien się tym zająć? Ty oraz specjalista SEO.

Ty znasz swoją firmę najlepiej, wiesz na czym zarabiasz, jakie usługi chcesz promować, znasz dokładnie swoje produkty i swoją ofertę. Bez dokładnego omówienia tematu ze specjalistą, trudno będzie to zrobić tak, żeby miało to ręce i nogi.

Osobiście za każdym razem, gdy rozpoczynam współpracę opierającą się na pozycjonowaniu strony firmowej oraz całym marketingu internetowym mojego klienta, jadę na kilkugodzinne spotkanie. I nie zdarza się to raz czy dwa. Jeżdżę do moich klientów najczęściej raz w miesiącu. Chcę dokładnie zrozumieć firmę, pojąć niuanse charakterystyczne dla tej konkretnej branży.

Jak inaczej mógłbym zajmować się promowaniem firmy, o której nic nie wiem? A najczęściej właśnie tak działają agencje marketingowe!

 

Wyjazd do klienta i poznanie jego firmy pozwala mi zrozumieć strukturę jej działania, na podstawie której mogę stworzyć schemat strony internetowej, układając odpowiednio frazy kluczowe na planie odwróconej piramidy. Na samej górze strona główna, poniżej najistotniejsze kategorie, jeszcze niżej mniej ważne podkategorie.

Przykład: mamy kategorię „buty”, podkategoriami będą „buty sportowe”, „półbuty”, „buty zimowe”. Pod-podkategoriami mogą być „męskie buty sportowe” oraz „damskie buty sportowe”, a w niektórych przypadkach można pójść jeszcze dalej. Dodatkowo można podzielić kategorie ze względu na marki. Całość można wzbogacić tagami opisującymi, na przykład: „buty o wysokim komforcie”, „dobrze oddychające” czy „bestsellery”.

Pewnie teraz sobie myślisz: Kurde… Ale po co to tak rozbijać? Mam w sklepie tylko dwie pary męskich półbutów, czy warto na to robić dodatkową kategorię? Powiem krótko ‒ warto. Przede wszystkim budowa serwisu powinna być tak zaprojektowana, żeby każda podstrona rankowała tylko na jedną ważną frazę. Dzięki temu dużo łatwiej będzie Ci osiągnąć lepsze wyniki w pozycjonowaniu ‒ co ważne ‒ w dużo niższych kwotach. Dodatkowo nigdy nie wiesz, czy za pół roku nie będziesz mieć w danej kategorii 10 produktów i nie stanie się ona najbardziej dochodową częścią sklepu.

PLAN
POMYSŁ
NN
DZIAŁANIE
Pomysł na sukces

3 kroki do stworzenia własnej firmy opartej na marketingu internetowym

W internecie jest jeszcze wiele niezagospodarowanych branż, w które stosunkowo łatwo się dostać. Trudno będzie wypozycjonować się w branży odzieżowej, prawniczej, czy meblowej bez sensownego budżetu. Jednak jeśli chcesz sprzedawać świeże towary na rynku, wykonywać usługi napraw specjalistycznych urządzeń, czy jesteś twórcom innowacyjnego produktu, to świat stoi przed Tobą otworem. Zadzwoń do mnie, a bezpłatnie powiem Ci, co można zrobić w Twojej branży, żeby znaleźć nowych klientów!

Układając frazy kluczowe na stronie, musisz pamiętać o jednej, bardzo ważnej rzeczy: główna strona, czyli nasz HOME, nie może rankować na istotne frazy kluczowe. Dopuszcza się tylko, żeby ta strona była widoczna na brand firmowy oraz wszystkie frazy związane z Twoją marką, a także na jedną frazę ogólnie określającą Twój portal. Trzymając się powyższego przykładu, może to być „sklep z butami”.

Czemu jest to tak istotne? Aby Ci to wytłumaczyć, musiałbym zamęczyć Cię szczegółami technicznymi. Postaram się jednak przedstawić to w przystępny sposób.

Tworzymy dwie strony, jedną już od samego początku perfekcyjnie. Tworzymy treści na stronie i rozkładamy frazy we właściwych miejscach. Na drugiej stronie planujemy dodać odpowiednie treści później. W pierwszej kolejności dodajemy teksty na główną stronę, aby jakoś to wyglądało ‒ resztę olewamy zgodnie z zasadą, że kiedyś się zrobi.

Jak myślisz, jaki będzie efekt? Skończy się to w następujący sposób: Google dla pierwszej strony zaindeksuje właściwe kategorie na konkretne frazy. Oznacza to tyle, że po wpisaniu „damskie sportowe buty” w wyszukiwarce Google i kliknięciu w nasz SERP (wynik wyszukiwania) przejdziesz do kategorii „damskie sportowe buty”. Oczywiście wynik dla tak dużej frazy na nowej stronie byłby daleko w tyle. Ale chcę tutaj wytłumaczyć Ci, w czym rzecz. Więc przyjmijmy, że nasza strona wyświetliła się na 15 pozycji. Analogicznie na drugiej stronie wpisujemy podobną frazę, która wyświetla się również na 15 pozycji, jednak nie pojawia nam się kategoria właściwa („damskie sportowe buty”), tylko główna strona.

Piętnasta pozycja strony to już wysoko, ale nie oszukujmy się, nikt tam nie zagląda. Gdyby była na czwartej, piątej pozycji w wyszukiwarce, na pewno ściągałaby bardzo duży ruch. W przypadku pierwszej domeny, dobrze rozplanowanej, specjalista zwyczajnie zabiera się za swoją pracę. Optymalizuje tekst, zdobywa linki i strona pnie się w górę. Co w przypadku drugiej, potraktowanej po macoszemu strony? Tutaj pojawia się ogromny problem. Na tak dużą frazę nikt nie będzie w stanie wypozycjonować głównej strony. Wiązałoby się to z koniecznością dodania sporej liczby tekstów na główną stronę, przez co po pierwsze podkreślimy, że sprzedajemy głównie damskie buty sportowe, a po drugie znacznie trudniej będzie nam pozycjonować się na inne frazy. Również ściana tekstu negatywnie wpłynie na estetykę głównej strony.

Niezwykle istotne jest także zachowanie klientów w internecie. Jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że gdy szukamy butów z niebieskiej skóry, to po wpisaniu w Google tego hasła i kliknięciu na dany sklep, od razu otworzy nam się strona z produktem. Nikt nie chce tracić czasu na szukanie go po stronie. Łatwiej jest wyjść i kliknąć na inny sklep, w którym ktoś zadbał o odpowiednią optymalizację. Taki potencjalny scenariusz miałby dla Twojej strony katastrofalny skutek, jednak to temat na inny artykuł.

Aby rozwiązać problem z rankującą główną stroną, należy wskazać Google, że dla nas na tę frazę istotna jest właśnie ta konkretna podstrona. Robi się to tekstem, odpowiednimi linkami zewnętrznymi oraz linkami wewnętrznymi. Jednak, nawet jeśli to zrobimy poprawnie, na efekt możemy czekać nie tydzień czy dwa, ale rok albo nawet kilka lat.

Oczywiście na nowej stronie dałoby się to pewnie zrobić sporo szybciej i bez większych problemów. Jednak ten problem tyczy się często dużych stron, które są podstawą działalności firmy i w tym momencie ryzyko zrobienia czegokolwiek, co mogłoby zagrozić płynnemu funkcjonowaniu strony, jest spore. Osobiście sam walczę z jedną taką frazą dla mojego klienta od pół roku i efektów nie widać.

Pamiętaj, że tak banalny błąd w przyszłości może kosztować Cię całkiem sporo. A wystarczyło wcześniej dobrze zaplanować stronę. Nigdy nie sprawdzałem, jak duży jest to problem, ale śmiało mogę powiedzieć, że u każdego mojego klienta spowodowało to w ostateczności poniesienie strat finansowych. Jeśli szukasz pomocy w odpowiednim rozplanowaniu strony, śmiało pisz do mnie! Jest to pracochłonne, jednak w perspektywie czasu gwarantuje spore oszczędności!

5/5 - (2 votes)

Leave a comment